10 Social Media Tips (voor bedrijven)

door Jurriaan Mijnster op 3 Maart 2016

Deel dit artikel
10 Social Media Tips (voor bedrijven)

1. Doelstellingen Check

Er leiden meerdere wegen naar Rome, of in dit geval uw bedrijf gerelateerde doelen. Absoluut alles wat u doet op social media moet gericht zijn op of bijdragen aan het behalen van die doelen. Doelen voor kleine bedrijven zijn al snel om geld te verdienen. Uw social media content kan zich daarom bijvoorbeeld richten op de groei en het opbouwen van relaties en de betrokkenheid bij uw (toekomstige) klanten. Verkoop zal hierdoor uiteindelijk het resultaat zijn.

2. Gericht te werk gaan Check

Het is bijna niet mogelijk om effectief op elke social media site te zijn. Elk platform leent zich voor een bepaald type gebruiker. Neem bijvoorbeeld UrbanSpoon en Instagram die geweldig zijn voor restaurants, maar een beperkte functie hebben voor bijvoorbeeld een muzikant, die wel weer veel voordelen bij bijvoorbeeld Facebook kan vinden.

3. Constante promotie Check

Social media is er niet om voortdurend aan mensen te vragen om zich aan te melden of uw product of dienst te kopen. Social media is een plek om relaties te onderhouden, vertrouwen op te bouwen, en in de gedachten van de klant te blijven, zodat als er zich een situatie voordoet waarin uw klant uw product of dienst nodig heeft, ze aan u denken en bij u aankloppen! 

4. Kies uw doelgroep Check

Een bekend probleem bij kleine bedrijven is om te proberen om iedereen tegemoet te komen. Kies wie je het best kan dienen en focus op die doelgroep. Dit moet de basis van uw doelstellingen in het algemeen en op social media zijn.

5. Beoordelingen en recensies Check

Social media platforms zoals Yelp, UrbanSpoon, Google en zelfs Facebook zijn groot in het mogelijk maken van gebruikersbeoordelingen. Dit is een krachtig instrument om gebruik van te maken met uw bedrijf. Wanneer iemand uw heerlijke croissants beoordeeld als de beste in Noord-Holland, zullen de gebruikers dit lezen en in hun achterhoofd houden! U krijgt overigens misschien niet altijd goede of leuke beoordelingen of recensies. Dit komt onder andere doordat klanten eerder geneigd zijn online te gaan wanneer er iets niet goed is aan het product of de dienst dan wanneer alles feilloos in orde is, verwijder overigens geen slechte recensies! Een slechte beoordeling kunt u zien als een kans om te verbeteren, toon je volgers dat je klantgericht bent en reageert, in tegenstelling tot bedrijven die hun slechte recensies na een dag opeens hebben verwijderd. 

6. GooglePlus Check

GooglePlus heeft gevarieerde voordelen voor kleine bedrijven, zoals de mogelijkheid om de zichtbaarheid te vergroten door de zoekmachine ranking te verhogen. Bij bedrijven die op GooglePlus zitten zal alle inhoud van hun website worden geïndexeerd door Google en dit beïnvloedt de zoekmachine ranking. Wanneer u ook een bedrijfslocatie heeft vermeld wordt deze op Google maps getoond via Google Local en GooglePlus.

7. Wees actief Check

Het heeft weinig tot geen zin om een profiel aan te maken om er vervolgens niks mee te doen, het creëren van regelmatige en interessante content die aansluit bij uw doelstellingen is van vitaal belang voor engagement, de groei van uw bedrijf en de algemene social media waarde. De eenvoudigste manier om waarde toe te blijven voegen en te groeien is het blijven toevoegen van nieuwe mensen en actief te zijn met uw volgers. Dit werkt anders op elk platform, op Twitter is dit Re- tweeten, antwoorden of als favoriet aan te klikken. op Facebook kan dit d.m.v. comment's of delen. Andere platformen hebben weer hun eigen gebruikerssysteem en moeten worden geoptimaliseerd in lijn met uw doelstellingen.

8. Management tools Check

Een veelgebruikt social media management hulpmiddel is HootSuite maar u kunt ook Buffer, Tweetdeck of andere hulpmiddelen gebruiken, afhankelijk van uw doel. Met Hootsuite beheert u een aantal van uw belangrijkste platformen, waaronder GooglePlus, Facebook en Twitter, maar ook add-on voor RSS-feeds en link tracking. Het is moeilijk om altijd tijdig en interessante content te creëren, d.m.v. Hootsuite kunt als het ware meerdere post vooruit plannen waardoor er minder tijd hoeft te worden geïnvesteerd.

9. Aanpassen en ontwikkelen Check

Social media is nieuw, dynamisch en verandert voortdurend, daarom zal uw aanpak op social media waarschijnlijk ook constant moeten veranderen. Alles wat je leest over social media kan u in overweging nemen maar niets hoeft. Als u leest dat het posten op Facebook tussen 13:00-15:00 het gunstigste is, maar u meer reacties likes of shares krijgt tussen 09:00-11:00 , maak dan de logische beslissing en blijf tussen 09:00-11:00 posten.

10. Waarde Check

Dit is de toch wel de belangrijkste tip , geef mensen een reden om je te volgen. Het is niet genoeg om te zeggen dat u de beste dienst of het beste product levert. U heeft waarde nodig om toe te voegen waardoor mensen u willen blijven volgen. Bijvoorbeeld: mensen vinden het toch leuk staan als iedereen kan zien dat ze die trendy nachtclub volgen op Facebook. Verder kan waarde ook bijvoorbeeld informatie verkrijgen over de nieuwste scooter modellen en aanbiedingen van de lokale scooter zaak zijn.

 

Zoek jij ondersteuning voor de SEO van jouw website/webshop/blog of wil jij een SEO training met het kantoor zodat je zelf effectief SEO kan toepassen? 

Neem dan gerust contact met ons op via 020 220 3700 of www.abcseo.nl/contact

 

Google Partner Analytics qualified individual